Via PunchOut methodes kunnen bedrijven hun medewerkers vanuit hun ERP of inkooppakket in laten loggen in de webshop van een leverancier. Het ERP pakket stuurt informatie mee waardoor de medewerker automatisch wordt ingelogd in de webshop. Zodra de medewerker is ingelogd kan deze zoals gebruikelijk zijn winkelmandje vullen in de webshop. Zodra dit process klaar is wordt de inhoud niet direct afgerekend, maar teruggestuurd naar het inkooppakket. (Er is dus nog geen order geplaatst!)
In het inkooppakket vindt eerst de nodige goedkeuring plaats, zodra alle goedkeuring is gegeven stuurt het ERP pakket automatisch een orderbevestiging naar de leverancier, die vervolgens over kan gaan tot levering. Als de leverancier digitale facturen stuurt kan het ERP pakket deze vaak automatisch matchen met de inkooporder.
Een voorbeeld van de informatiestromen tussen het ERP pakket en de webshop.
In de praktijk zijn er 2 verschillende versies van PunchOut. Hoewel de werking van beide versies overeenkomen verschillen de technische implementaties.
- OCI PunchOut
- is ontwikkeld door SAP en maakt gebruikt van de standaard HTTP POST en GET functies om de klant te laten inloggen en om de inhoud van de winkelwagen terug te sturen.
Meer uitleg over de technische implementatie van OCI PO. - cXML PunchOut
- is ontwikkeld door Ariba en stuurt cXML (commercial XML) bestanden heen en weer naar het ERP pakket om de klant in te loggen, de winkelmand terug te sturen en om orders aan te passen.
Meer uitleg over de technische implementatie van cXML PO.
De implementatie die voor u het meest geschikt is, is onder meer afhankelijk van de wensen van de klant en van het inkooppakket dat de klant gebruikt. Over het algemeen kan gezegd worden dat een OCI PunchOut implementatie eenvoudiger op te zetten is dan een cXML PunchOut. In de praktijk kiezen veel leverancier voor een van de twee implementaties, en gebruiken ze een OCI to cXML converter als de klant een andere vorm van PO verwacht.
Waarom moet u PunchOut aanbieden aan uw klanten?
De meeste leveranciers komen pas in aanraking met PunchOut koppelingen nadat er door klanten naar gevraagd wordt. Ook komt het steeds vaker voor dat er in tenders / aanbestedingen uitdrukkelijk gevraagd wordt naar PunchOut mogelijkheden met het bestaande ERP pakket. Klanten die een PunchOut verbinding hebben met uw webshop zij over het algemeen loyaler, bestellen vaker en betalen meestal sneller hun facturen (omdat ze binnenkomende facturen vaak makkelijk kunnen matchen met inkoopfacturen).
Inkopers van klanten die niet via PunchOut bestellen kunnen vaak zelf kiezen bij welke leveranciers ze een bestelling plaatsen. Dit betekend in de praktijk vaak dat de ene inkoper bij ‘Webshop A’ zal bestellen, terwijl een andere inkoper de voorkeur geeft aan ‘Webshop B’. Indien er gebruik gemaakt wordt van OCI koppeling wordt er vaak maar een beperkt aantal webshops weergegeven in het ERP. Hierdoor zal een klant vaker bestellingen gaan plaatsen bij dezelfde webshop.
Wil je meer informatie? Neem dan vrijblijvend contact op via 085 - 06 03 922 of info@abeta.nl (binnen 48 uur antwoord op werkdagen).