07 September 2021

Klantspecifieke catalogus / Klantspecifiek assortiment

Veel leveranciers hebben een groot assortiment, maar in de praktijk zijn ook de meeste zakelijke klanten slechts geïnteresseerd in een deel van het assortiment. (Ook de beste B2B leveranciers ontkomen helaas niet aan de klassieke 80-20 regel.) Grote zakelijke klanten vragen daarom steeds vaker om een klantspecifiek assortiment. In dit assortiment worden enkel producten en/of productgroepen opgenomen waar een inkopende partij daadwerkelijk interesse in heeft, en die contractueel bij de leverancier in kwestie besteld mogen worden. Ook bedingen veel inkopers korting als hun bedrijf een hoge omzet heeft bij een bepaalde leverancier, deze worden vaak ook in het klantspecifieke assortment opgenomen.

De meeste leveranciers maken prijsafspraken met zakelijke inkopers. Omdat hierdoor prijzen meestal slechts 1 of 2 keer per jaar veranderen (in tegenstelling tot consumentenprijzen die per minuut kunnen variëren.) wordt een klantspecifieke assortiment soms ook wel een statische catalogus genoemd. Afhankelijk van de manier waarop van deze catalogus gebruik wordt gemaakt is het wel altijd zaak om ervoor te zorgen dat uw klanten tijdig op de hoogte worden gebracht van de eventuele nieuwe prijzen.

Als u een klantspecifieke catalogus voor uw klant wilt opzetten en deze eenvoudig met het inkooppakket van uw klant wilt koppelen kan Abeta u hier bij helpen. Door een klantspecifieke catalogus via Abeta aan te bieden weet u zeker dat de productinformatie die uw klanten te zien krijgen altijd correct en up-to-date is.

Klantspecifieke catalogus met punchOut:

Grote zakelijke klanten maken vaak gebruik van inkooppakketten om medewerkers decentraal te laten bestellen, maar wel centraal controle te houden. Vaak mogen medewerkers enkel via het inkooppakket bestellen, en een PunchOut koppeling (OCI-koppeling of cXML-koppeling) is hiervoor de favoriete manier. Door klanten een klantspecifieke catalogus met PunchOut-koppeling aan te bieden creëer je als leverancier niet alleen loyaliteit, ook neemt in de meeste gevallen uw omzet van bestaande klanten toe! 

Keywords:

OCI-koppeling, PunchOut koppeling, Koppeling met inkooppakket, klantspecifieke catalogus, statische catalogus


Wij helpen u graag bij het aanbieden van OCI aan uw klanten. Ook als u geen eigen webshop heeft of deze niet wilt aanpassen kunt u met de oplossingen van Abeta snel uw eerste klanten via OCI producten aanbieden. Hiervoor kunt u mailen naar info@abeta.nl (binnen 24-uur antwoord) of bellen naar 085 - 06 03 922.